Vårt Event 2024 & Utvärdering
Bbeabridge ordnar ett event och andra sluter samman.
Tidningsurklipp ur en lokal tidning tryck här
Ett instagram urklipp tryck här
Här är vår egen utvärdering. (För allas delaktighet)
30 December 2024 Utvärdering av FamiljeEvent 21 December 2024 Närvarande: Rokaya, Gina, Hannika, Bmnet Raja, Basma Vårt initierade mål var att framställa mammans kraft och att det är viktigt att ha en lokal i framtiden. Att synliggöra att det är kul att vara tillsammans. (Vi anser att det målet är uppnått) Vi vill lägga fokus på familjen, barnen, unga och att vi kan ha kul och stärka familjen. (Det var verkligen bra att ha Zumba för det gjorde en succé, gjorde att alla i familjen dansade. Att det var bra att DJ valde barnlåtar, men det kunde varit mer varierande till nästa event). Vi ville visa med Eventet att kvinnor även behöver ett ställe att träas. Många mammor vill ställa upp på den här typen av event runt familjen i framtiden. (Det kom fram vid era forum att kvinnor behöver en plats, exempelvis så kom det ut i tidningsartikeln samt att vi tog upp det när vi talade med mikrofonerna vid början och slutet av eventet. Våra volontärer talade även om det under event.) Eventet skedde på Tensta Träff i Tensta. Platsen kan användas för en mängd olika aktiviteter och att öka nätverk och kunskaper, bryta isolering, ge utrymme för att stödja varandra med det vi kan och dela erfarenheter. Under Eventet så var det många föreningar som samverkade, vi la in alla föreningar i Tensta under samlingsnamnet Vi i Tensta, många kvinnor och mammor ställde upp och vi använde samlingsnamnet Mamá Tensta. Järva samverkan och Bbeabridge. Hur gick det. Det cirkulerade cirka 500 personer men vi stängde grindarna i trappan när vi märkte att det var fullt men vi släppte därefter in samma antal som lämnade eventet. Vi hade olika aktiviteter under eventet. Vi hade ca 30 volontärer som hjälpte till. Vi tog fram alla bord och stolar på en timme, och allt var tillbaka en timme efter eventet. Vi måste säga att alla var jätteduktiga. Alla tog ansvar. Alla tog sitt ansvar för att göra ett bra event. Vi hade ett program där vi startade programmet på scenen med en dansuppvisning, därefter öppnades eventet och vi berättade om vad och varför. Därefter var det DJ och dans, alla barnen dansade och hade kul. Strax efter 16.00 så hade Zumba. Vi hade även en artist som sjöng. Vi avslutade eventet med att tacka alla och förklara syftet för eventet. Utöver detta så hade vi aktiviteter med barnen, målning och pyssel samt tatueringar, ballonger, presenter där alla ck en liten påse med popcorn och småsaker som russin, böcker och lite annat. Vi hade fått ett ekonomiskt bidrag så vi delade ut mat till cirka 500 personer. Plus kae, te, saft kakor. Utöver detta så gavs entreprenörer tillfälle att visa sig. En av dem var Rusta och matcha (ASURIA) som delade ut kunskap om arbete och studier till många och 15 personer var intresserade. Vi hade även en artist som visade sitt hantverk. Vi hade cirka 100 paket med presenter från Comfort hotell. Vi delade ut presenter i slutet av eventet till familjerna. Barnen ock även en påse med popcorn och russin. 150 böcker som vi ock studieförbundet. Vi hade inte popcorn till alla barn så vissa mammor och 24 barn ock påsar på måndagen efteråt. Maten hade en viss problematik. Rokaya hade lagat mat för 200 st, men alla hade inte hållit ordningen när det delades ut. Vi ändrade planen och det gick bra. Vi har delat ut cirka 500 korvar. Vi missbedömde hur många som skulle komma. Vad kan förbättras: Vi hade inte bockat av hur många som kom in, samt hur många barn varje familj hade. Det blev väldigt mycket folk, det var er som tog för mycket mat och tog er än de hade rätt till. Det skulle också vara viktigt att ha en planering med alla volontärer och ledare, så att vi hade en plan för hur vi skulle arrangera allt under eventet. Vi enas om att många av de problem som vi hade på eventet berodde på att det kom så otroligt många personer. Ekonomi Bbeabridge har betalat 2900 kr det är klart, varav Tensta kyrka har bidragit med 1000 kr direkt till Bbeabridge, samt att Global Green betalar resterande 1000 direkt till Tensta träff på samma ocr nummer samt att Global Green lagt ut för godis och aktivitetsmaterial som pennor och papper mm. Järva samverkan pottan, där tre föreningar sökte tillsammans och och 8700 kr och det gick till mat 3675 kr, 556 kr, 511 kr, 1152 kr, 356 kr (alla dessa kvitton har skickats till Rädda barnens kassör avdelning. (=6250 kr). Generellt: Det här var ett event som bevisade att vi kan. Vi har makten och ingen kan trycka ner oss. Ge oss, mammor ett utrymme så kan vi hjälpas åt och göra nästa event, utvecklas och bli ännu bättre och göra skillnad i Tensta. Vi vill även bli en rollmodell för samhället, tillsammans är vi starka. Den här gången kunde vi inte ge arvode till ungdomarna men vi hoppas och tror att vi nästa gång kan få er att bidra ekonomiskt så vi kan bidra och locka er ungdomar.
Kommentarer
Skicka en kommentar